اخبار

مقایسه اپل موزیک با اسپاتیفای

مقایسه اپل موزیک با اسپاتیفای

اگر اهل موسیقی باشید، احتمالا با برنامه ها استریم موزیک نظیر اسپاتیفای و اپل موزیک آشنا هستید. این برنامه از محبوب ترین و برترین برنامه های ارائه دهنده خدمات جستجو و پخش موزیک به شمار می‌روند که هر دو دارای طرفداران به خصوص خود هستند. با توجه به محبوبیت دو برنامه پرطرفدار اسپاتیفای و اپل موزیک، تصمیم گرفتیم در این مطلب، به مقایسه اپل موزیک و اسپاتیفای از جنبه های گوناگون بپردازیم و ببینیم کدام برنامه قابلیت های بیشتر و بهتری به ما ارائه می‌دهد. پس از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید و این مقایسه را به هیچ وجه از دست ندهید.

اسپاتیفای (Spotify) چیست؟

اسپاتیفای یک برنامه استریم موزیک است که در سال 2006 در سوئد راه اندازی شد. اکنون این برنامه در سراسر جهان ارائه خدمات دارد و از زبان های مختلف، از جمله زبان فارسی هم پشتیبانی می‌کند. در اسپاتیفای، علاوه بر انواع موزیک و موزیک ویدئو، انواع پادکست های محلی را هم می‌توانید بشنوید و لذت ببرید. اسپاتیفای در کنار خدمات موزیک، قابلیت های مختلفی از جمله مشاهده متن آهنگ، حالت خودرو، پخش بی وقفه آهنگ، شنیدن موزیک به صورت گروهی و غیره را در خود جای داده است.

برای تهیه اشتراک پرمیوم اسپاتیفای می توانید وارد صفحه خرید اکانت اسپاتیفای شوید.

اپل موزیک (Apple Music) چیست؟

اپل موزیک هم یکی دیگر از سرویس های استریم موسیقی است که در سال 2015 و با هدف دسترسی گسترده به موزیک های جهانی توسط کمپانی اپل در آمریکا راه اندازی شد. در اپل موزیک هم امکانات گسترده ای همچون شنیدن موزیک به صورت محیطی، حالت استودیو در پخش موزیک، مشاهده متن هر جمله آهنگ همزمان با موسیقی، رادیو 24 ساعته، شنیدن دو نفره و غیره را در کنار خدمات پخش موسیقی ارائه می‌دهد.

اپل موزیک

حالا که به صورت اجمالی با این دو برنامه آشنا شدید، بروی سراغ مقایسه اپل موزیک و اسپاتیفای و ببینیم کدام یک و در کدام زمینه ها برتری دارند؟

مقایسه اپل موزیک با اسپاتیفای از جنبه های گوناگون؛ کدام یک بهتر است؟

برای اینکه بتوانیم دو مقوله مشابه را با هم مقایسه کنیم، باید موارد مشابهی که هر دو ارائه می‌دهند را وسط میدان بیاوریم و حالا به بیان تفاوت های آن بپردازیم. این دو برنامه شاید امکانات و خدمات مشابهی را ارائه بدهند، اما نوع ارائه آنها کمی با هم متفاوت است و این موارد را نیز در بیان تفاوت های اپل موزیک و اسپاتیفای با هم بررسی خواهیم کرد.

پس بدون فوت وقت، به سراغ مقایسه اپل موزیک با اسپاتیفای برویم:

  • مقایسه جامعه آماری اسپاتیفای و اپل موزیک؛

بیایید در همین ابتدای کار بررسی کنیم و ببینیم که از ابتدای تاسیس این دو برنامه تاکنون، چند کاربر فعال برای استفاده از این دو برنامه اشتیاق از خود نشان داده است؟ به هر حال این مقایسه نشان دهنده این خواهد بود که کدام یک بیشتر توسط کاربران در سراسر دنیا نصب شده اند.

در سال 2023، خبری مبنی بر عبور کاربران اسپاتیفای از مرز 500 میلیون نفر منتشر شد. این خبر یعنی بسیاری از علاقمندان به موزیک، به اسپاتیفای تمایل بیشتری داشته اند. در سال 2020، تعداد کاربران اسپاتیفای چیزی در حدود 200 میلیون نفر بود که این رشد در سه سال، اتفاق بسیار خوبی برای اسپاتیفای به شمار می‌رود. هم اکنون، اسپاتیفای بیش از 500 میلیون کاربر فعال دارد که 200 میلیون نفر از آنها در حال استفاده از اشتراک های پولی هستند. بقیه 300 میلیون نفر هم در حال لذت بردن از اشتراک رایگان اسپاتیفای می‌باشند.

مقایسه جامعه آماری اسپاتیفای و اپل موزیک

اما در اپل موزیک، این مقدار کمی متفاوت تر است. با توجه به اینکه بیشتر اپل موزیک در گوشی های آیفون استفاده می‌شود و همچنین برای استفاده از آن نیاز به کارت اپل آیدی است، تعداد کاربران فعال کمتری برای این برنامه ثبت شده است. در سال 2023 حدود 200 میلیون نفر در حال استفاده فعال از برنامه اپل موزیک هستند. با توجه به اینکه این برنامه رایگان نیست، پس می‌توان نتیجه گرفت که کل 200 میلیون نفر در حال استفاده از اشتراک های حرفه ای اپل موزیک هستند. این در حالی است که مقدار کاربران فعال در سال 2020 برای اپل موزیک چیزی در حدود 90 میلیون نفر بوده و در حال حاضر، با رشد حدود دو برابری، به این رقم رسیده است.

یک نکته دیگر اینکه در بین سرویس های استریم موزیک، اسپاتیفای از نظر جامعه آماری، در رتبه نخست در بین دیگر سرویس ها است. پس در این مقایسه بین اپل موزیک و اسپاتیفای، برتری متعلق به اسپاتیفای خواهد بود با بیش از 500 میلیون کاربر فعال!

برنده این مورد: اسپاتیفای با بیش از 500 میلیون کاربر.

  • مقایسه قیمت اشتراک در اپل موزیک و اسپاتیفای؛

نکته دیگر و حائز اهمیت در مقایسه این دو سرویس، قیمت اشتراک هایی است که ارائه می‌دهند. در هر دو سرویس باید برای دریافت خدمات کامل برنامه، اشتراک های حرفه ای تهیه فرمایید. در این مورد، قضاوت بین اسپاتیفای و اپل موزیک کمی سخت است، چون قیمت هایی که هر دو برنامه ارائه می‌دهند، برای اشتراک های خود تقریبا یکسان است.

اما برنامه اسپاتیفای، دارای پلن های متنوع تری نسبت به اپل موزیک است. مثلا اشتراک های ماهانه، سه ماهه، یکساله، اشتراک های حرفه ای بیشتر و با قیمت های متنوع تری ارائه می‌دهد. در صورتیکه برای تهیه اشتراک اپل موزیک، باید فقط از 3 پلن آماده آن استفاده کنید.

پلن های اپل موزیک

همچنین، نکته پر اهمیت دیگر اینکه، اسپاتیفای دارای یک اشتراک رایگان برای کاربران خود است ولی اپل موزیک اشتراک رایگان ارائه نمی‌دهد. یعنی بلافاصله بعد از لاگین در اپل موزیک، باید از اشتراک های حرفه ای آن برخوردار باشید تا بتوانید از امکانات آن بهره مند شوید، اما اسپاتیفای این امکان را فراهم کرده است که بتوانید به امکانات به صورت محدود و بدون هزینه، دسترسی داشته باشید. اگر چه در بحث قیمت های پلن ها، هر دو مشابه عمل می‌کنند، اما تنوع تعداد پلن ها و همچنین اشتراک رایگان، برتری این قسمت را هم به اسپاتیفای خواهد بخشید.

پلن های اشتراک اسپاتیفای

برنده این مورد: اسپاتیفای به خاطر تعداد اشتراک بیشتر و اشتراک رایگان.

  • مقایسه تعداد موزیک ها در اسپاتیفای و اپل موزیک؛

مورد دیگر که برای مقایسه اپل موزیک و اسپاتیفای در نظر گرفته ایم، تعداد موسیقی هایی است که در این سرویس ها قابل دسترسی است. قطعا تعداد موسیقی بیشتر، یک مزیت برای شما خواهد بود و سبب می‌شود که شما بتوانید به موسیقی های بیشتری در سبک ها و زبان های مختلف دسترسی داشته باشید و تنوع موزیک بالاتری را تجربه کنید و بیشتر لذت ببرید.

آماری که وجود دارد، بیان می‌کند که در اسپاتیفای، در حال حاضر، بیش از 80 میلیون قطعه صوتی وجود دارد. البته درصدی از این موارد، به بخش پادکست ها مربوط می‌شود و یعنی اگر بخواهیم خالص موسیقی های اسپاتیفای را در نظر بگیریم، باید چیزی در حدود 70 الی 75 میلیون قطعه موزیک باشد.

مقایسه اپل موزیک با اسپاتیفای در تنوع موزیک ها

 

اما در اپل موزیک، به بیش از 85 میلیون قطعه موزیک دسترسی خواهید داشت. با توجه به اینکه پادکست های اپل در یک برنامه جدا به شما ارائه می‌شوند (Apple podcast)، می‌توان گفت که تعداد موسیقی های بیشتری در این برنامه برای شما در دسترس خواهد بود و در سبک های مختلف، تنوع موزیکی که می‌توانید گوش دهید بالاتر است.

پس در مقایسه اسپاتیفای و اپل موزیک در بحث تعداد موزیک ها، برتری از آن اپل موزیک با بیش از 85 میلیون موزیک یعنی حدود 10 میلیون بیشتر از اسپاتیفای خواهد بود.

برنده این مورد: اپل موزیک به خاطر تعداد موزیک های بیشتر و تنوع بالاتر؛

  • مقایسه کیفیت موزیک در اسپاتیفای و اپل موزیک؛

در این بخش از مقایسه اسپاتیفای و اپل موزیک، باید بررسی کنیم و ببینیم که کدام سرویس ها، در ارائه کیفیت پخش موسیقی بالاتر به کاربران خود، موفق تر هستند.

اپل موزیک برای پخش موزیک های خود از فرمت AAC که با سرعت 256 کیلوبایت بر ثانیه برای شما موسیقی پخش می‌کند، بهره می‌برد. در اسپاتیفای، شما برای شنیدن موزیک به چهار کیفیت 24، 98، 160 و 320 کیلوبایت بر ثانیه دسترسی خواهید داشت.

در اسپاتیفای، اگر از نسخه رایگان در حال استفاده هستید، نهایت کیفیت پخش که می‌توانید استفاده کنید، 160 کیلوبایت خواهد بود، اما بعد از تهیه اشتراک حرفه ای اسپاتیفای، می‌توانید کیفیت پخش را تا 320 کیلوبایت بر ثانیه یعنی “Very High” بالا ببرید.

از طرف دیگر، اپل موزیک دو قابلیت منحصر به فرد دارد که در اسپاتیفای دیده نمی‌شود. یکی قابلیت “Losless” و دیگری قابلیت “Spatial Audio”. قابلیت لاس لِس یا “Lossless” قابلیتی است که برای شما این امکان را فراهم می‌کند تا موسیقی را با همان کیفیت صدایی که در استودیو ضبط شده است، بشنوید. قابلیت دیگر تحت عنوان “Spatial Audio” یا اسپاشیال آدیو، این امکان را به وجود می‌آورد که موزیک به صورت چند بعدی و محیطی برای شما پخش شود. یعنی یک فضای کامل دور تا دور شما است و موزیک در این فضا به صورت چند بعدی در حال پخش است و با چرخش سر خود، می‌توانید صدای برخی از جهات را بیشتر بشنوید و غیره…! اما توجه داشته باشید که برای پخش موزیک با این قابلیت ها، باید گجت های مخصوصی استفاده کنید و در سیستم های معمولی قابل دسترس نیست. همچنین این دو حالت، سه برابر یک موزیک باکیفیت معمولی، حجم اینترنت مصرف می‌کنند و در صورتیکه بخواهید همیشه از آنها استفاده کنید، باید فکری به حال اینترنت خودتان هم داشته باشید.

اسپاتیال آدیو در اپل موزیک

اسپاتیفای از سال 2021، قابلیتی با نام “Spotify Hifi” را ارائه کرد که این قابلیت، چیزی شبیه به قابلیت لاس لس “Lossless” در اپل موزیک است. با یان قابلیت، می‌توانید با بالاترین کیفیت ها، موزیک ها را ارائه کنید.

اگر شما اشتراک حرفه ای هر دو استریم را داشته باشید، می‌توانید به بالاترین کیفیت پخش موزیک هم دسترسی داشته باشید. برای مقایسه اپل موزیک و اسپاتیفای در کیفیت موزیک، در نظر داشته باشید که به غیر از قابلیت “Spatial Audio” یا اسپاتیال آدیو، همه موارد برای هر دو مشابه هستند و تفاوت چندانی با هم ندارند. قابلیت اسپاتیال، در تعداد کمی گجت های گران قیمت مثل ایرپادهای خود اپل فقط ارائه می‌شود، پس قابلیت عمومی محسوب نمی‌شود و می‌توان آن را در مقایسه نظر نگرفت. البته این قابلیت ممکن است در سال های آینده پر رنگ تر شود و دستگاه های بیشتری از “Spatial Audio” پشتیبانی کنند.

از نظر کیفیت موزیک، باید گفت که هر دو سرویس اپل موزیک و اسپاتیفای کیفیت خوب و برابری ارائه می‌دهند و باید نتیجه را در این مقایسه، مساوی دانست.

برنده این مورد: هیچکدام، هر دو برابر هستند!

  • مقایسه موزیک ویدئو در اسپاتیفای و اپل موزیک؛

اگر دوست دارید موسیقی ها و آهنگ های منتشر شده را با موزیک ویدئوهایشان بشنوید، این مقایسه را از دست ندهید. ما در مقایسه اپل موزیک با اسپاتیفای، این قسمت را در نظر گرفتیم تا ببینیم در زمینه موزیک ویدئو، کدام یک از سرویس های استریم موزیک، قوی تر و بهتر عمل می‌کنند؟

در اسپاتیفای، تمرکز بیشتر روی قطعه های صوتی مثل موزیک، موزیک های بیکلام و پادکست ها است و نقش موزیک ویدئوها کم رنگ تر است. اگر چه شما به برخی از موزیک ویدئوها هم دسترسی دارید. اما در اپل موزیک، نگاه ویژه تری به موزیک ویدئو ها شده است و اگر علاقمند به مشاهده موزیک ویدئو ها هستید، توصیه ما به استفاده از اپل موزیک است. در اپل موزیک، موزیک ویدئوها بیشتر نسبت به اسپاتیفای جا افتاده است.

موزیک ویدئو در اپل موزیک

پس برتری این قسمت با اپل موزیک خواهد بود و افرادی که تمایل دارند انواع موزیک ویدئو موسیقی های خارجی را به طور ویژه تر دنبال کنند، باید از اپل موزیک کمک بگیرند.

برنده این مورد: اپل موزیک، به خاطر ارائه بهتر موزیک ویدئوها؛

  • مقایسه رابط کاربری و قابلیت های اسپاتیفای و اپل موزیک؛

هر کدام از سرویس های ارائه دهنده خدمات موزیک اپل و اسپاتیفای، برای جذاب تر شدن برنامه خود، از یکسری قابلیت ها پشتیبانی می‌کنند که باید در مقایسه اپل موزیک و اسپاتیفای حتما بررسی شود.

اگر بخواهید همزمان با پخش موزیک به متن آهنگ هم دسترسی داشته باشید، این قابلیت در هر دو وجود دارد، اما در اپل موزیک کجا و در اسپاتیفای کجا؟ برای مشاهده متن شعر و موزیک در اسپاتیفای، باید موزیک را باز کنید و در انتهای صفحه یک قسمت به نام “Lyrics” وجود دارد. با کلیک کردن روی آن، کل متن آهنگ در دسترس شما خواهد بود.

اما در اپل موزیک، این قابلیت کمی حرفه ای تر است. وقتی شما موزیکی را پخش می‌کنید، متن آن به صورت اسلاید شروع به پخش می‌کند و هر بخشی از موزیک را که می‌شنوید، متن آن را هم به صورت همزمان در دسترس خواهید داشت. این برای افرادی که می‌خواهند بدانند خواننده چه می‌گوید یا اگر در حال قوی تر کردن زبان انگلیسی خود هستید، بسیار فوق العاده است.

قابلیت مشاهده متن در اپل موزیک

رابط کاربری اپل موزیک، همچون دیگر برنامه های کمپانی اپل روان است و برای کار با آن، نیازی به دانش خاصی نیست، چون پیچیدگی در آن دیده نمی‌شود. یک محیط روشن، ساده و در عین حال کاربردی. رابط کاربری اسپاتیفای البته کمی شلوغ تر است و با رنگ تیره و فسفری ( مطابق لوگوی اسپاتیفای) منوها و گزینه ها را طراحی کرده است. در کل باید گفت که رابط کاربری اپل موزیک نسبت به اسپاتیفای، مدرن تر، ساده تر و خلوت تر است. البته اسپاتیفای از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند ولی این مورد را در اپل موزیک نخواهیم داشت.

رابط کاربری اپل موزیک

همچنین یک قابلیت رادیو 24 ساعته در اپل موزیک وجود دارد که بر اساس سبک و سیاق و سلیقه خودتان، به صورت 24 ساعته و پشت سرهم، برای شما موزیک پخش می‌کند. در رادیو اسپاتیفای، این قسمت باید توسط خود شما گزینش شود و بعد از اینکه پلی لیست ها را انتخاب کردید، می‌توانید آن را به صورت بی وقفه و پشت سرهم گوش دهید.

رابط کاربری اسپاتیفای

برنده این مورد: اپل موزیک به خاطر محیط ساده و روان تر و امکانات جذاب تر؛

برنده: اسپاتیفای به خاطر پشتیبانی از زبان فارسی و قابلیت های جانبی پخش موسیقی؛

  • مقایسه الگوریتم ها و قابلیت های اجتماعی اپل موزیک و اسپاتیفای؛

در آخرین مورد در مقایسه اپل موزیک و اسپاتیفای، باید مقوله اجتماعی بودن هر دو سرویس را هم در نظر بگیریم. در اسپاتیفای، شما این امکان را دارید که لیست پخش موزیک مشترک ایجاد کنید و تا 5 نفر از دوستانتان را برای شنیدن و تعامل در این لیست دعوت کنید، این در حالی است که در اپل موزیک، فقط می‌توانید دو نفره به یک پلی لیست مشترک گوش بدهد. پس از نظر قابلیت های اجتماعی، در هر صورت اسپاتیفای بهتر است.

قابلیت های اجتماعی اسپاتیفای

همچنین الگوریتم های اسپاتیفای که با هوش مصنوعی کار می‌کنند، برای تشخیص سلیقه شما بسیار قوی تر هستند. وقتی شما یک موزیک را لایک یا دیسلایک می‌کنید، در اسپاتیفای این موضوع در نظر گرفته می‌شود و آهنگ ها مطابق این علاقه و عدم علاقه شما هم تنظیم می‌شود، در صورتی که لایک و دیسلایک آهنگ برای اپل موزیک زیاد اهمیتی ندارد.

همچنین برای پیدا کردن آهنگ های جدید، قسمت های جذابی در اسپاتیفای مثل تاپ “Top” وجود یا آهنگ های برتر هفته وجود دارد که در اپل موزیک ضعیف تر است.

برنده: اسپاتیفای به خاطر الگوریتم های قوی تر و قابلیت های اجتماعی بهتر.

جمع بندی

در مقایسه اپل موزیک و اسپاتیفای، موارد گوناگونی را بررسی کردیم و همانطور که متوجه شدید، هر کدام از این برنامه ها، در یک مورد قوی تر از دیگری هستند و این شما هستید که تصمیم می‌گیرید که از کدام سرویس استریم موسیقی به عنوان سرویس برتر استفاده نمایید.

نویسنده

admin3

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *